Brev fra John d. 5. juni 2001.

Udtalelser fra kunder.

"Jeg købte d. 14./4.-2000 en DV hoppe ved navn Adria. Hoppe var ifolet og ikke i særlig god foderstand, hvilket jeg jo selvfølgelig prøvede på at få hende. Men da dette ikke var lykkedes mig i slutningen af Maj måned, gik jeg hende gundigt efter og fandt ud af at hun havde nogle forfærdelige tandkroge i både over- og undermunden. Dette fik mig til at kontakte min dyrlæge, og vi blev enige om, at vi skulle ordne hendes tænder lige så snart hun havde folet, da hun jo helst ikke skulle bedøves når hun er i fol.
D. 30. Juni 2000, få dage efter Adria havde foldet, blev hun kørt ud til vores dyrlæge, hvor hun fik en tandraspning med maskine for at få de forfærdelige tandkroge væk. Men efter et stykke tid måtte jeg konstaterer at det ikke havde hjulpet, da eventuelle smerter måtte være væk nu. Så d. 19. Oktober fik jeg igen min dyrlæge til at kigge på hendes mund, men han kunne ikke se noget, - andet end et par tandspidser måske, som "blev fjernet". Men jeg havde stadigvæk ikke nemt ved at holde huld på hende, og syntes da også at hun spiste på en lidt anstrengt måde.
I December 2000 læste jeg så om hestetandplejer Mai K. Nicholaisen, og blev faktisk temmelig imponeret. I januar 2001 ringede jeg så til Mai og fortalte hende om Adrias spiseproblemer. Og med det samme kunne jeg høre, at hun vidste hvad hun talte om. Hun fortalte at efter de oplysninger jeg havde givet hende, ville hun mene at der stadigvæk var nogle tandkroge tilbage og at Adria højest sandsynligt havde nogle "foderlommer", som skyldes at tænderne var løse pga. forkert tandstilling (hvilket mine dyrlæger ikke havde konstateret).
Vi aftalte, i samråd med mine dyrlæger, at hun skulle komme og se på Adria d. 23. Januar 2001, kl. 13.00. Kl. 13.00 præcis var Mai der. Vi fik bedøvet Adria og Mai undersøgte hendes mund og kunne konstatere at hun havde noget meget voldsomme tandkroge på de bagerste kindtænder (411 og 311). Der ud over havde hun bl.a. bølgebid, hvilket havde forårsaget at tænderne var blevet løse og der var kommet foderlommer som lugtede ganske forfærdeligt, altså den nøjagtige "diagnose" som hun havde stillet i telefonen.... hvor professionel kan man være?
Mai brugte ca. 2 timer på at ordne tænderne og hele forløbet forklarede og viste hun meget professionelt hvad hun lavede, og det var noget af det med professionelle hestearbejde jeg til dato har set.
Adris var ikke synlig øm i munden efter behandlingen, og har ikke haft problemer med at spise siden. Hun har fået et særdeles godt huld, som jeg får meget ros for af de af mine avlerkollegaer som har set hende både før og efter.
Min konklusion er: Alle mine heste vil i fremtiden kun få ordnet tænder af Mai, og jeg opfordrer også andre hesteejere til at benytte sig af hende. Mit ønske er at hun vil få et godt samarbejde med de danske dyrlæger, hvilket jo vil gavne os hesteejere.
John Hansen, Fjællebroen.

Tilbage